Donderdag 27 februari 2020 20.00 uur

Pianist Tobias Borsboom speelt op. 43 van Vitězslav Novák en Maryleen Schiltkamp schildert er live bij.

Toegang vrij

Pan

Pan’s universum in kleurrijke tonen ….

Het toongedicht ‘Pan’ op.43 van de Tsjechische componist Vítězslav Novák, gecomponeerd in 1910, is een evocatie van de mythische bosgod Pan, in vijf delen: Proloog, Bergen, Zee, Woud en Vrouw. Natuurkrachten worden muzikaal opgeroepen, van overweldigend en majesteitelijk naar subtiel en sensueel, tot serene rust; een meesterwerk van neoromantische aard en modernistische harmonieën. Alles in grote thematische eenheid zoals ook het woord ‘Pan’ beduidt.
Het jaar 2020 is, behalve Beethoven’s 250ste - ook het 150ste geboortejaar van Novák. Op initiatief van Tobias Borsboom zal op verschillende locaties in Nederland de ‘Pan’ van Novák uitgevoerd worden. Borsboom werkt voor deze concerten samen met de kunstenares Maryleen Schiltkamp, die dit pianowerk ‘Pan’ vanuit haar discipline op geheel eigen wijze interpreteert. Schiltkamp, die vele jaren in Praag heeft gewoond en gewerkt, heeft bij de vijf delen van ‘Pan’ olieverfschilderijen gemaakt.

Tobias Borsboom (1988) onderscheidt zich door fijnzinnige pianistische kwaliteiten en poetische, kleurrijke interpretaties. Trouw schreef dat hij "met grote bevalligheid, de nodige dramatiek en een juweel van een toucher" speelt. De Volkskrant vond hem een "een bespiegelende pianist, wat vooral in Chopins Nocturne nr. 4 naar voren komt, waarin hij het vilt de snaren laat aaien."
Als winnaar van de Dutch Classical Talent Award speelt hij sinds 2015 in de concertzalen van Nederland. Met violist en duopartner Piotr Jasiurkowski won hij de publieksprijs. Ook toerde hij als solist in Gershwins Pianoconcert in F met het Nederlands Studenten Orkest, en recent met zijn soloprogramma Wanderer in binnen- en buitenland. Zijn solorecitals geven blijk van zijn belangstelling voor hedendaagse muziek en zijn debuutalbum Wanderer (Label 7 Mountain Records, 2017) is met veel lof in de pers en media onthaald.

Tijdens dit concert zal Maryleen Schiltkamp ook live, gelijktijdig met de muziek schilderen als performance art, waarbij het kunstwerk voor de ogen van het publiek zal ontstaan. Hiervoor bestudeert zij het notenbeeld van de pianopartij tot in detail en ontwikkelt daaruit een grafische partituur, een hele reeks tekens en symbolen, waarmee ze zich de muziek ook visueel eigen maakt.

Al enige jaren heeft Maryleen de muziek tot onderwerp van haar schilderkunst. Aanvankelijk waren dat schilderijen met muzikale thema’s, maar hieruit ontstond de wens deze domeinen meer en meer bij elkaar te brengen. "Een groot verschil tussen muziek en schilderkunst is het tijdsverband; muziek speelt zich af als beweging in de tijd, in intervallen, terwijl een schilderij zie je in een oogopslag, in een frame waarbinnen alle beweging plaatsvindt. Om dat te overbruggen heb ik voor mezelf een systeem bedacht hoe ik de muziek zal vertalen naar een visuele ‘taal’.”

Deze manier van werken bevat een element van improvisatie, maar dat kan pas nadat de muziek goed bestudeerd is en alle karakteristieke motieven, contrasten en dynamiek in kaart gebracht zijn. “Dan gebeurt er iets op het doek, dan denk ik: 'daar moet ik iets mee doen'- het gaat allemaal razendsnel.”