Masterclass

Zaterdag 11 november 19.00 uur

Jonge professionele zangers krijgen aanwijzingen op het gebied van interpretatie, techniek en presentatie en doen podiumervaring op. Per avond drie duo's (zang en piano) met een afsluitend concertje.

Docenten: Carina Vinke, zang, en Rixt van der Kooij, piano

Toegang als toehoorder: studenten vrij; overigen € 5,-. Actieve deelname is gratis.

Rixt van der Kooij en Carina Vinke 2016

Er is ruimte voor drie duo's à 45 minuten. Bij veel aanmeldingen wordt er geselecteerd op cv en kan de tijd teruggebracht worden naar 30 minuten. Om 18.30 uur is de kennismaking. Van 19.00 tot 21.45 uur zijn de openbare lessen en van 22.00-22.30 uur is er een afsluitend slotconcert door de deelnemers.

Actieve deelnemers kunnen zich voor 1 november Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. aanmelden door een e-mail met cv te sturen.

*

De alt-mezzo Carina Vinke wordt geprezen om de opvallende donkere kwaliteit van haar stem en haar dramatische talent. Ze zingt opera, oratoria, liederen en hedendaagse muziek.

Als operazangeres zong zij de titelrol in 'La Tragédie de Carmen' van Peter Brook en de rol van Orfeo in Gluck's Orfeo ed Euridice. Ze vertolkte eveneens Hermia in Brittens A Midsummer Night's Dream, Zita in Puccini's Gianni Schicchi, Bradamante in Händels Alcina, Fenena in Verdi's Nabucco en Schwertleite in Wagners Die Walküre. Haar geënsceneerde optredens met het New European Ensemble van Pierrot Lunaire van Schönberg en de titelrol in Miss Donnithorne's Maggot van Peter Maxwell Davies werden door het Duitse tijdschrift Ensemble geprezen als interpretaties van 'wereldklasse'. Carina Vinke zong ook één van de Lehrbuben in Wagners Die Meistersinger von Nürnberg, een uitvoering met het Nederlands Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Jaap van Zweden.

Carina is een frequente uitvoerder van oratoria. Zo zong ze talrijke uitvoeringen van zowel de Matthäus Passion als de Johannes Passion van Bach, Verdi's Requiem, A Child of our time van Tippet en daarnaast werken van Mozart, Händel, Haydn, Rossini, Dvořák, Jenkins en Mendelssohn. In december 2015 zong Carina met het Telemann Chamber Orchestra o.l.v. Manoj Kamps in de grote steden van Japan, uitgevoerd werd de Messiah van Händel en het Weihnachtsoratorium en Magnificat van J.S. Bach. Samen met de Nederlandse Bachvereniging en dirigent Jos van Veldhoven tourde ze door Nederland met missen van Joseph en Michael Haydn.

Haar sterke affiniteit met het werk van Gustav Mahler heeft geleid tot uitvoeringen van al zijn vocale werken op tal van gelegenheden. Hoogtepunten zijn onder andere de Tweede symfonie met het Europees Jeugdorkest o.l.v. Vladimir Ashkenazy en de Derde Symfonie met het LaVerdi Orchestra onder baton van Xian Zhang. De derde symphonie van Mahler heeft zij ook uitgevoerd met het NJO (Nederlands Jeugdorkest ) o.l.v. Martin Sieghart. Ze zong tientallen uitvoeringen van Das Lied von der Erde met het LaVerdi Orchestra in Milaan, het NJO, het New European Ensemble, het ensemble Ludwig en Re–Orchestra onder leiding van dirigenten als Martin Sieghart, Xian Zhang, Ed Spanjaard, Christian Karlsen en Roberto Beltrán-Zavala. Naast uitvoeringen van Des Knaben Wunderhorn voor orkest, gaf Carina Vinke een recital met Maarten Koningsberger en pianist Kelvin Grout van het volledige werk in 2011 in de Dr. Anton Philipszaal te Den Haag.

Andere hoogtepunten in haar repertoire zijn Brahms Alto Rhapsody, Wagners Wesendonck-lieder, Respighi's Il Tramonto, Hendrik Andriesens Miroir de Peine en de Negende Symfonie van Beethoven. Ze zong met veel van de Nederlandse toporkesten, waaronder het Residentie Orkest, de Nieuwe Philharmonie Utrecht, het Radio Filharmonisch Orkest, Philharmonie Zuidnederland, en het Nederlands Symphonieorkest.

Veel hedendaagse muziek heeft ze uitgevoerd met dirigent Christian Karlsen en het New European Ensemble. In 2010 voerden ze Hans Werner Henze's Voices, als onderdeel van een speciale samenwerking met Amnesty International, uit. Dit project werd in 2012 herhaald in Stockholm en Göteborg. Andere hoogtepunten zijn de geënsceneerde double bill Moonstruck Intoxication en presentaties van zowel Schönbergs Serenade, Pierrot Lunaire en Pierre Boulez Le Marteau sans maître en Bruno Mantovani's La morte meditata. Met het New European Ensemble zong Carina Vinke ook werken van Dallapiccola, Stravinsky en Weill evenals talrijke wereldpremières van componisten als Benjamin Staern en Djuro Zivkovic. Zij trad ook meerdere keren op tijdens de Gelderse Muziekzomer, Music Around (2010), Zwolle Chamber Opera Festival (2011) en Sound of Stockholm (2012).

Carina Vinke zong Boulez zijn Le Marteau sans maître met het ASKO|Schönberg Ensemble in het Concertgebouw te Amsterdam. Twice through the Heart van Turnage voerde ze uit met zowel het NJO als het Residentie Orkest met dirigenten Christian Karlsen en Hans Leenders.

In april 2013 bracht ze met pianiste Hanna Shybayeva haar eerste cd 'Silent Echoes' uit, met werk van Schumann, Sibelius, Scriabin en Staern.

Tijdens het Mahler/Strauss Symposium in Den Haag (2014) volgde Carina masterclasses bij Christa Ludwig. Carina behaalde haar master aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag (Prof. Jard van Nes) en studeerde aan De Nederlandse Opera Academie. De beroemde mezzosopraan Teresa Berganza coachte Carina gedurende de zomers van 2005 en 2006. Carina Vinke volgde aan het Koninklijke Conservatorium van Brussel de 'International Lied Masterclass' van Udo Reinemann in 2009-2010.

Samen met de pianiste Rixt van der Kooij vormt zij sinds 2002 een duo.

 

Rixt van der Kooij (1968) kreeg pianoles van Maria Stroo in Groningen. Daarna studeerde ze onder leiding van Else Krijgsman aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Les in duo spel volgde ze bij Tan Crone. Vervolgens studeerde zij aan het Rotterdams Conservatorium bij Mila Baslawskaja waar ze de Aantekening Begeleiden en de Aantekening Kamermuziek behaalde.

Rixt van der Kooij volgde masterclasses bij o.a. Jürgen Uhde, Detlef Kraus, Christian Zacharias, Konrad Richter, Roger Vignoles, Graham Johnson en Rudolf Jansen. Zij begeleidde bij diverse zangmasterclasses waaronder die van Diane Forlano en Anthony Rolphe Johnson in Wales, Groot-Brittanië. Met haar duo à quatre-mains partner Dessislava Radeva won zij in 1997 de EPTA-prijs op het zevende internationale concours voor vierhandig pianospel in Torhout, België.

Rixt van der Kooij is initiatiefneemster van de Friestalige klassieke muziekgroep 'De Spylman'. In 1995 verscheen de cd 'De Spylman' met daarop een overzicht van het Friese kunstlied uit de periode 1600-1995. In september 1999 bracht De Spylman de cd 'Wylde Wizen' uit met eigentijds repertoire uit de periode 1993-1999. Voor dit project werden diverse liederen speciaal voor de groep gecomponeerd. In september 1997 verscheen bij Finlandia Records de cd 'Meet the Composer Tauno Marttinen'. Hierop is zij te beluisteren in de pianosonate opus 90 en enkele kamermuziekwerken.

Als pianiste is zij gespecialiseerd in liedbegeleiding en dan met name het Duitstalige en het Franstalige romantische repertoire. Zij organiseert sinds 2002 een serie liedrecitals onder de titel Vocaal drieluik in Friesland. Hierbij werkt ze met jonge, pas afgestudeerde zangers en bespeelt zij de bij het repertoire passende historische vleugels. Sinds 2009 organiseert zij de serie JongVocaal in de Haagse Kunstkring in Den Haag waarin steeds een ander thema centraal staat.

Rixt van der Kooij treedt steeds meer als componiste naar buiten. Zij werd door de bevriende componist Burkhard Söll aangemoedigd meer te gaan componeren en door hem werd ze betrokken bij de componistencirkel rondom de stichting 'Made in Leiden'. Voor het Bilitis Ensemble (zang, cello en piano) schreef ze o.a. de cycli 'Chansons de Bilitis' en 'Wesendonck-Lieder'. Voor het ROSA Ensemble (saxofoon, viool, piano en slagwerk) schreef ze het korte stuk 'Ostinato'.