16 januari t/m 3 februari

Werk van Christine Bittremieux, Eliza Kopec, Jack Prins, Maria Smits en Bunny Soeters.

BunnySoetersJackPrinsMariaSmits

Christine Bittremieux k       Eliza Kopec k

De titel van deze tentoonstelling verwijst naar de opvatting van deze kunstenaars dat het gebruikte materiaal belangrijk is, maar uiteindelijk slechts tot doel heeft de uitdrukkingskracht van tekening, schilderij of sculptuur zo bijzonder en sterk mogelijk te maken.

Christine Bittremieux concipieert nieuwe, imaginaire 'landschappen' met zuiver schilderkunstige middelen. De structuur van de verf, richting van de kwaststreek, de substantie en de kleur spelen een zelfstandige rol in het schilderij. Het vormt zichzelf aan de hand van niet vooraf bepaalde regels. De ruimte op het doek is fictie maar van een herken- bare soort.

Het recente werk van Eliza Kopec laat zich grofweg indelen in twee categorieën. Aan de ene kant heldere, serene schilderijen die binnen een strak systeem en met minimale middelen tot stand zijn gekomen. Aan de andere kant speelse doeken, die uitgevoerd zijn met de meest uiteenlopende materialen en die het opzichtig decoratieve niet schuwen. Voor een oplettende kijker is het werk uit één brein ontsproten; de herhaling en ordening door de onderliggende structuur zijn het kenmerk van haar werk.

Jack Prins kijkt graag naar hijskranen en scheepswerven, maar dan met name naar het ritme van de constructies, de diagonalen en verticale lijnen van de kraanbomen en de chaos van kabels en kettingen. Ook volkstuinen trekken zijn aandacht, waar bouwsels als hekken, schuurtjes, geraamtes en constructies als bij toeval zijn ontstaan. Deze fascinatie voor elk soort lijnenspel inspireert hem tot metalen (muur)beelden met een veelheid aan rasters, patronen en constructies, los van tijd, plaats en ruimte.

Maria Smits maakt tekeningen in gemengde techniek, driedimensionaal werk en 'site specific' installaties. Moraal, seksualiteit, hiërarchie en geloof zijn belangrijke onderwerpen in haar werk. Vaak is het werk rauw, direct en confronterend. Standpunten visualiseert zij in scherpe tegenstellingen: god=dog, wit=zwart, schaduw=licht, nacht=dag. Tegenstellingen die tegelijkertijd ook de twee zijden van dezelfde medaille zijn. Het een kan uitsluitend bestaan door de aanwezigheid van het andere.

Een deskundige jury nomineerde onlangs het werk van Bunny Soeters voor de Leidse ARS-prijs met de volgende woorden: "De jury is onder de indruk van de fenomenale techniek die voor het werk gebruikt is. Het werk heeft een mooie en sterke uitdrukkingskracht. Het kleurgebruik is subtiel en mooi. Vorm en inhoud versterken elkaar. Compositorisch is het heel sterk gedaan."