Margje Bijl

Margje Bijl
Margje Bijl
Den Haag

Contact

...
www.reflectionsonjanemorris.com
www.instagram.com/margjebijl/

Over mij

BK
tekenen
Haarzelf

De serie tekeningen die Margje Bijl tentoonstelt bij Pulchri ter gelegenheid van de nominatie voor de van Ommeren de Voogt prijs, vindt zijn oorsprong in haar project ‘Reflections on Jane Morris’. Aan de basis van dit project staat een oude foto die Margje in 2004 ontving ter gelegenheid van de opening van haar tentoonstelling in Galerie Move, Den Haag. Wat Margje op het eerste gezicht ervoer als een bewerkte foto van zichzelf, bleek een glasplaat foto uit de beginjaren van de fotografie. De mysterieuze dubbelgangster op de foto was Jane Morris, die leefde van 1839 tot 1914 en actief deel uitmaakte van de kunstscene van die periode. Ze was de vrouw van William Morris, die een grote rol speelde in de Arts and Crafts beweging, en muze van Dante Gabriel Rossetti, medeoprichter van het Pre-Raphaelisme, die haar veel portretteerde en de bewuste foto liet maken.

Uit de treffende gelijkenis tussen de twee vrouwen ontstond een project van meerdere jaren, waarin Margje de grenzen opzocht tussen Jane en zichzelf. In haar beeldend werk vervagen de tijden en vloeien gezichten in elkaar over.

De eerste solotentoonstelling die Margje wijdde aan Jane Morris vond plaats in de KunstSuper te Rotterdam in 2010, anderhalf jaar nadat ze haar ‘Reflections on Jane Morris’ project begonnen was, nu precies een decennium geleden. In 2014 exposeerde Margje in de William Morris Gallery in Londen, ter gelegenheid van het honderdste sterfjaar van Jane Morris, met fotografisch werk, waarin zijzelf, als hedendaagse versie van haar dubbelganger, verscheen in huizen en op plekken uit het leven van Jane Morris. Tijdens de opening in Londen presenteerde Margje een hoorspel gebaseerd op haar dromen waarin Jane Morris figureerde, terwijl ze er in aanwezigheid van publiek een tekening bij maakte.

Binnen het Jane Morris project produceerde Margje een grote variatie aan werken, waarbij hetzelfde onderwerp vanuit meerdere invalshoeken en technieken onderzocht werd. Fotografisch werk volgens het ouderwetse ‘wet plate collodion’ proces, een glossy met collages op basis van oude foto's van zowel Margje als Jane, met inkt bewerkte foto’s, tekeningen met inkt en potlood, olieverfschilderijen, een hoorspel en grafiek.

De potloodtekeningen van de haardracht van Jane zijn in deze nieuwe serie een eigen leven gaan leiden, en gaan verder de diepte in. De portretten tonen sporen van gedachten en verhalen. In het detail van huid en haar liggen labyrintische landschappen waarin de kijker kan verdwalen. De muze verdwijnt langzamerhand uit het beeld en laat ruimte voor andere, nieuwe verhalen. Nieuw, maar verankerd in de zoektocht naar de dubbelganger, naar de zelf, naar de ander. Ze nodigen je uit op zoek te gaan naar het detail en naar wat daarin te lezen valt.

Klaske Havik, november 2018