Zondag 17 febuari 16.00 uur

5e in een serie van 6 multidisciplinaire concerten: 'Esoterisch feminisme'

Margreet Hofland, schrijfster en verteller; Debora van Straaten, mezzosopraan; en Hans-Erik Dijkstra, piano.

Toegang vrij, donaties worden zeer op prijs gesteld.

a Hoeren heiligen februari groot

Friedrich Nietzsche wilde 'als kunstenaar', dat wil zeggen, niet 'exoterisch' maar 'esoterisch' begrepen worden. Volgens hem is het verschil tussen die beide perspectieven dat de exoterie ons alleen het vermeende nut van de dingen toont, terwijl de esoterie ze in hun eigen pracht en natuur laat zien: een exoterische blik kijkt van onderen af tegen de dingen aan en een esoterische van bovenaf; er zijn hoogten van de ziel, waar zelfs de tragedie ophoudt tragisch te werken.

Vrouwen die zich op het esoterische of mystieke pad hebben begeven, zijn in de geschiedenis vaak uitgemaakt voor hoeren en heksen. Soms werden ze later wel gerehabiliteerd of zelfs heilig verklaard, maar dat dan meestal pas na hun (gewelddadige) dood. Denk aan mystieke strijdsters als Jeanne d'Arc en Anna Göldi.

Margreet Hofland heeft een spannend boek geschreven 'Duizend levens' (2006), waarin, zoals ze zelf zegt, de esoterie tamelijk ver gaat. Haar verhaal werd geïnspireerd doordat ze ontdekte dat de mystica Beatrice Cenci op 11 september 1598 haar vader, die haar regelmatig verkrachtte, vermoordde en een jaar later op diezelfde dag zelf werd onthoofd. Margreet verweeft dit verhaal met de aanslag op het World Trade Centre op 11 september 2001 in New York. Zij zal haar verhaal illustreren met klassieke beelden.

Daaromheen muziek met een esoterisch karakter van Erik Satie, Olivier Messiaen, Luciano Berio en Simeon ten Holt, uitgevoerd door Debora van Straaten, mezzosopraan, en Hans-Erik Dijkstra, piano.

Mezzosopraan Debora van Straaten studeerde aan het Utrechts Conservatorium bij Henny Diemer en aan de Messiaen Academie bij Anne Haenen. Zij gaf solistische vertolkingen van Pierrot Lunaire, Sequenza III en Folksongs van Berio, Kafka-fragmente van György Kurtag en Apparition van George Crumb. Zij brengt programma's met zowel klassiek als hedendaags repertoire, op de meest diverse locaties en is regelmatig te horen en zien in allerlei theaterproducties.

Hans-Erik Dijkstra studeerde piano bij Tamara Pospiszyl, Herman Uhlhorn , en Alexander Warenberg aan het Twents Conservatorium te Enschede en de Hoge School voor de Kunsten te Utrecht.

Hij treedt regelmatig op als solopianist en als begeleider. Zo werkte hij o.a. met zangers als Henk Poort, Marco Bakker en Ernst Daniel Smid. Recentelijk voerde hij de Paganini-variaties van Rachmaninov uit. Door de jaren heen is Hans-Erik ook erg actief geweest als arrangeur en componist. In 2006 ging zijn eerste opera in première met veel succes.

Dit concert is het vijfde in de serie 'Hoeren, heiligen en andere vrouwen', een initiatief van Anne Woodward. De toegang is vrij en donaties worden zeer op prijs gesteld.