Masterclass

 Zaterdag 12 november 19.00 uur

Jonge professionele zangers krijgen aanwijzingen op het gebied van stijl, taal en techniek en doen podiumervaring op. Per avond drie duo's met een afsluitend concertje.

Docenten: Erik Slik, zang, en Rixt van der Kooij, piano

Toegang als toehoorder: studenten vrij; overigen € 5,-. Actieve deelname is gratis.

a Rixt van der Kooij 2015 uitsnede  a Erik Slik 2016

Rixt van der Kooij                Erik Slik

Er is ruimte voor drie duo's à 45 minuten. Bij veel aanmeldingen wordt er geselecteerd op cv en kan de tijd teruggebracht worden naar 30 minuten. Om 18.30 uur is de kennismaking. Van 19.00 tot 21.45 uur zijn de openbare lessen en van 22.00-22.30 uur is er een afsluitend slotconcert door de deelnemers.

Actieve deelnemers kunnen zich voor 2 november Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. aanmelden door een e-mail met cv te sturen.

 

Tenor Erik Slik studeerde klassiek zang aan het Conservatorium van Utrecht (HKU) bij Henny Diemer. Hij nam daar deel aan de Liedklas o.l.v. Pierre Mak en de Operaklas van Monique Wagemakers. Tijdens zijn studie kreeg hij de kans om in Nederland en Duitsland ervaring op te doen op het opera toneel. Momenteel wordt Erik Slik gecoacht door Margreet Honig.

Hij was twee seizoenen als solist verbonden aan Theater Thüringen (Duitsland) waar hij rollen zong in opera-, operette-, concert- en musicalproducties, zoals Fenton in Nicola's Die Lustigen Weiber von Windsor, Sinowi in Sjostakovitsj's Lady MacBeth von Mzensk en Camille de Rossillon in Léhar's Die Lustige Witwe. Bij de Nationale Opera (Amsterdam) was hij te zien in Lucia di Lammermoor, Fanciulla dell West, Parsifal en Die Soldaten. Bij De Nederlandse Reisopera zong hij o.a. Gonzalve in L'Heure Espagnol (Ravel) en Don Basilio in Le Nozze di Figaro (Mozart). Hij werkte met dirigenten als Hartmut Haenchen, Carlo Rizzi, Kenneth Montgommery, Richard Egarr, Charles Dutoit, Anthony Hermus en Ed Spanjaard.

In 2015 zong hij de hoofdrol in de wereldpremière van Jonathan Dove's The Day After bij Holland Opera, waar hij komend seizoen Don Ottavio in Mozart's Don Giovanni op zich zal nemen. Hij maakte begin dit jaar zijn debuut in Zuid Afrika als Tamino in Mozart's Die Zauberflöte. Naast opera is Erik Slik een veel gevraagd concertsolist in binnen- en buitenland. Tot zijn repertoire behoren Händel's Messiah, Bach's Matthäus Passion en Johannes Passion maar ook modernere werken als Britten's Spring Symfony en Henze's Stimmen. Sinds 2104 maakt Erik Slik deel uit van de Nederlandse groep Frommerman, een close harmony ensemble in de traditie van The Comedian Harmonists.

Rixt van der Kooij (1968) kreeg pianoles van Maria Stroo in Groningen. Daarna studeerde ze onder leiding van Else Krijgsman aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Les in duo spel volgde ze bij Tan Crone. Vervolgens studeerde zij aan het Rotterdams Conservatorium bij Mila Baslawskaja waar ze de Aantekening Begeleiden en de Aantekening Kamermuziek behaalde.

Rixt van der Kooij volgde masterclasses bij o.a. Jürgen Uhde, Detlef Kraus, Christian Zacharias, Konrad Richter, Roger Vignoles, Graham Johnson en Rudolf Jansen. Zij begeleidde bij diverse zangmasterclasses waaronder die van Diane Forlano en Anthony Rolphe Johnson in Wales, Groot-Brittanië. Met haar duo à quatre-mains partner Dessislava Radeva won zij in 1997 de EPTA-prijs op het zevende internationale concours voor vierhandig pianospel in Torhout, België.

Rixt van der Kooij is initiatiefneemster van de Friestalige klassieke muziekgroep 'De Spylman'. In 1995 verscheen de cd 'De Spylman' met daarop een overzicht van het Friese kunstlied uit de periode 1600-1995. In september 1999 bracht De Spylman de cd 'Wylde Wizen' uit met eigentijds repertoire uit de periode 1993-1999. Voor dit project werden diverse liederen speciaal voor de groep gecomponeerd. In september 1997 verscheen bij Finlandia Records de cd 'Meet the Composer Tauno Marttinen'. Hierop is zij te beluisteren in de pianosonate opus 90 en enkele kamermuziekwerken.

Als pianiste is zij gespecialiseerd in liedbegeleiding en dan met name het Duitstalige en het Franstalige romantische repertoire. Zij organiseert sinds 2002 een serie liedrecitals onder de titel Vocaal drieluik in Friesland. Hierbij werkt ze met jonge, pas afgestudeerde zangers en bespeelt zij de bij het repertoire passende historische vleugels. Sinds 2009 organiseert zij de serie JongVocaal in de Haagse Kunstkring in Den Haag waarin steeds een ander thema centraal staat.

Rixt van der Kooij treedt steeds meer als componiste naar buiten. Zij werd door de bevriende componist Burkhard Söll aangemoedigd meer te gaan componeren en door hem werd ze betrokken bij de componistencirkel rondom de stichting 'Made in Leiden'. Voor het Bilitis Ensemble (zang, cello en piano) schreef ze o.a. de cycli 'Chansons de Bilitis' en 'Wesendonck-Lieder'. Voor het ROSA Ensemble (saxofoon, viool, piano en slagwerk) schreef ze het korte stuk 'Ostinato'.

Rixt van der Kooij is sinds 1991 als docente verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.