Hoeren, heiligen en andere vrouwen 4

Zondag 20 januari 2019 16.00 uur

4e in een serie van 6 multidisciplinaire concerten onder de noemer 'Hoeren, heiligen en andere vrouwen'. 'Moeders'. Poëzie, theater en muziek.

Fragmenten uit Medea, tragedies van Seneca en Euripides. Marike Mingelen, voordracht; Will van Sebille, dichter en verteller; suites van Bach door Miriam Kirby, cello; en Willeke van Tijn, beeldend kunstenaar

Toegang: vrijwillige bijdrage

a Collage moeders

4. Met tragedie-teksten van onder andere Euripides en Seneca, gedichten en verhalen, plaatsen we twee soorten moeders tegenover elkaar: de moeder die uit wraak haar kinderen vermoordt en de moeder wier leven in het teken staat van het kind dat haar is afgepakt.

Het verhaal van Medea, aanwezig in een schilderij, is door filosofen en kunstenaars gebruikt om te illustreren hoe machteloos de mens staat tegenover de kracht van zijn eigen emoties. Als ze haar kinderen vermoordt om haar ontrouwe echtgenoot zo hard mogelijk te treffen, zegt Medea dat ze goed beseft dat ze iets heel slechts doet, maar toch niet anders kan. Met al haar kracht 'kiest' ze voor kwaad over goed en voor haat over liefde. Dat is de meest ijselijke boodschap van het verhaal: op emotionele momenten is ons verstand machteloos en heeft het kwaad vrij spel.

Het verhaal van Will van Sebille gaat over de onmacht van een jong meisje om zichzelf en haar kind te beschermen tegen de morele druk van een meedogenloze kerk en maatschappij. We horen haar eigen verhaal en onder andere haar gedichtenserie 'Cyclus voor een verloren zoon'. Will is dichter en schrijver. Tevens is zij voorzitter van de Haagse Kunstkring.

Daartussen klinkt de muziek van Johann Sebastian Bach. Zijn solosuites voor cello vormen een absoluut hoogtepunt van het klassieke repertoire. De stukken worden gekenmerkt door hun grote emotionele lading en sublieme interactie tussen de stemmen.

Marike Mingelen is voor velen bekend door haar indrukwekkende monoloog over de operadiva Maria Callas. De afgelopen 15 jaar maakte en speelde zij in talloze producties in kleine zalen en het huiskamertheater. Ook was zij regelmatig te zien in series en commercials. Binnenkort maakt zij haar debuut in een Nederlandse speelfilm.

Miriam Kirby werd opgeleid aan het Royal College of Music in de Guildhall School of Music in Londen. Daarna studeerde zij aan de Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf. Miriam is lid van het Residentie Orkest en speelt ook regelmatig met het Amsterdam Sinfonietta. Ze speelt veel kamermuziek, onder andere met The Hague String Trio.

Willeke van Tijn volgde haar opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Ze werd onderscheiden met o.a. de Europaprijs voor de Schilderkunst in Oostende en de Haagse Victorine Hefting prijs. Willeke's werk is een soort dramatisch en fantastisch realisme. Haar werken zijn opgenomen in collecties van o.a. het Stedelijk Museum in Amsterdam, het Frans Hals museum in Haarlem en het Museum voor de Moderne Kunst in Arnhem. Ze exposeerde regelmatig in zowel binnen- als buitenland en maakt grote projecten in opdracht, waaronder schilderingen in een Belgische trouwzaal en een immens doek voor een Franse muziekkapel.