Young Musical Capital Concerts (8)

Zondag 7 juli 2019  16.30 uur

Mariko Goto, fortepiano; Takuto Takagishi, viool, en Anne-Linde Visser, cello, spelen werken van Ferdinand Ries en Ludwig van Beethoven.

Van Ferdinand Ries staan drie delen van het Piano Trio Op.2 in Es op het programma. De violist speelt van Beethoven delen uit de Vioolsonate Op.30-1. Tenslotte klinken delen uit het Piano Trio Op.1 no.2 in G van Beethoven.

a Anne-Linde Visser

Anne-Linde Visser

Toegang vrij, vrijwillige bijdrage

Met deze serie wil de Haagse Kunstkring conservatoriumstudenten een podium bieden in een omgeving die lijkt op een echte concertzaal. Vaak kennen studenten immers uitsluitend de concerten die binnen het conservatorium plaatsvinden. We streven naar het aantrekken van studenten in de masterfase van hun opleiding. We denken dat vooral zij een avondvullend programma van niveau kunnen brengen. Ook de Jong Talentenafdeling van het conservatorium kan met concertplannen komen. Ook zij zijn gebaat bij een podium buiten de vertrouwde sfeer van hun eigen school.

Op het programma staat als eerste van Ferdinand Ries 3 delen uit het pianotrio in Es op. 2. Vervolgens klinken delen uit de vioolsonate op. 30-1 van Ludwig van Beethoven. Als slot horen we delen uit het pianotrio in G op. 1 nr. 2 van Beethoven.

Een groot deel van de studenten van het Koninklijk Conservatorium komt tegenwoordig uit het buitenland. De meesten willen in Nederland blijven. De Haagse Kunstkring wil met het organiseren van de YMC concerten ook bijdragen aan de integratie van deze buitenlandse jonge musici en hen in contact brengen met het publiek in Nederland en de cultuur die het Nederlandse concertleven kent.


Mariko Goto
Mariko Goto is geboren in Tokyo, Ze studeerde muziekwetenschappen aan de Tokyo University of the Arts (Geidai) en tegelijkertijd speelde ze piano in een ensemble.
Tijdens haar studie maakte ze kennis met de oude muziek. Nadat ze haar master had gehaald, legde ze zich toe op historische instrumenten als de fortepiano en het klavecimbel. Ze verhuisde naar Duitsland om daar bij Christine Schornsheim aan de "Hochschule für Musik und Theater München" zich in deze instrumenten te bekwamen. Ze studeerde met de hoogste resultaten af.
Daarna haalde ze haar Master in fortepiano aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Bart van Oort, en haar Master klavecimbel bij Jacques Ogg en Patrick Ayrton.

Takuto Takagishi
Studeert barokviool bij Ryo Terakado aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij haalde zijn Bachelor en Master aan de Tokyo University of Arts.Hij musiceerde in diverse ensembles, zoals het Bach Collegium Japan en het Orchestra Libera Classica. Takuto is op het ogenblik 'Young Bach Fellow' van the Nederlandse Bachvereniging.
Met Das Neue Mannheimer Orchester won hij de 'Hofkapelle Elbe-Elster' für das Jahr 2019 Prijs in de Graun Competition.

Anne-Linde Visser
Slaagde cum laude voor haar master aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ze studeerde daar barokcello bij Lucia Swarts. Op het ogenblik legt ze zich toe op de viola da gamba aan de Royal Academy of Music in Londen bij Jonathan Manson
Ze trad op met ensembles als de Nederlandse Bachvereniging, Theresia Youth Baroque Orchestra, the Laurenscantorij, Dutch Baroque Orchestra, Tulipa Consort en Concert d'Apollon. Met het Castello Consort nam ze deel aan internationale festivals voor oude muziek, zoals de Internationale HändelFestspiele Göttingen, Festival d'Ambronay en twee keer in de Fabulous Fringe serie van het Festival voor Oude Muziek in Utrecht.


(English version of the biographies):

Mariko Goto
Born in Tokyo, Mariko Goto started her modern piano studies in her earliest childhood. She studied musicology in Tokyo University of the Arts (Geidai) and in the meantime, she also has been active as ensemble pianist. She encountered the early music, namely fortepiano and cembalo,during her study and after completing her Master degree of Musicology she devoted herself more to the performance of these historical instruments. In this context, she moved to Germany to study fortepiano and harpsichord performance under Christine Schornsheim in "Hochschule für Musik und Theater München", and graduated with the highest score. After that, she finished her Master degree with fortepiano in Royal Conservatoire the Haag with Bart van Oort and Master degree with harpsichord with Jacques Ogg and Patrick Ayrton.

Takuto Takagishi
The Japanese violinist Takuto Takagishi studies baroque violin with Ryo Terakado at The Royal Conservatoire of The Hague. He completed his bachelor and master degrees at Tokyo University of Arts. As an orchestra player, he works with several ensembles such as Bach Collegium Japan and Orchestra Libera Classica. He was awarded „Hofkapelle Elbe-Elster" für das Jahr 2019 Prize at the Graun Competition as a member of Das Neue Mannheimer Orchester. Takuto is 'Young Bach Fellow' of the Nederlandse Bachvereniging in 2019 season.

Anne-Linde Visser (1992) finished her master studies cum laude at the Royal Conservatory The Hague, having studied baroque cello with Lucia Swarts. Supported by the Historical Enlightenment Scholarship and the 'Cultuurfondsbeurs' she is currently studying viola da gamba at the Royal Academy of Music in London with Jonathan Manson.
Anne-Linde has performed with ensembles such as the Nederlandse Bachvereniging, Theresia Youth Baroque Orchestra, the Laurenscantorij, Dutch Baroque Orchestra, Tulipa Consort, and Concert d'Apollon. With the Castello Consort, she took part in the Eeemerging scheme and performed at a variety of international festivals for early music such as the Internationale HändelFestspiele Göttingen, Festival d'Ambronay and twice in the Fabulous Fringe series of the Utrecht Early Music festival. For the Kohn Foundation Bach Cantata series (London), Anne-Linde played the gamba arias in the Matthew Passion, conducted by Trevor Pinnock, and in the Actus Tragicus with Philip Herreweghe.

Anne-Linde loves playing chamber music and especially enjoys playing basso continuo, which hasbeen described as 'excellent' (Early Music Reviews) and 'impressive: unobtrusive yet decisive' (Opera Today). Anne-Linde plays on two 18th century instruments: an English baroque cello by Henry Jay (made possible with the help of 'Stichting Eigen Muziekinstrument') and a Saxon piccolo-cello.